سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفر به ترکیه

 

ترکیه جزو ده مقصد پربازدید در دنیا رتبه بندی شده است و سالانه بالغ بر 38تا 42میلیون گردشگر از این کشور دیدن می‌کنند. کشور ترکیه معمولا به عنوان پلی که شرق و غرب را به یکدیگر متصل می‌کند، شناخته شده و در واقع شهر استانبول در کشور ترکیه، تنها شهری در دنیا است که در هر دو قاره‌ی اروپا و آسیا واقع شده است. ترکیه دارای طبیعت منحصر به فردی بوده که بدین جهت بسیاری از علاقمندان به طبیعت گردی را به خود جذب می‌کند. ترکیه درواقع با چهار دریا در ارتباط است: دریای مدیترانه در جنوبMediterranean Sea    ، دریای سیاه در شمالBlack Sea، دریای مارمارا یا مرمره در شمال غرب Marmara Sea و دریای اژه Aegean Sea در غرب. به راحتی می‌توان تصور کرد که با وجود چهار دریای متفاوت، تعطللات تابستانی در سواحل ترکیه بسیار پر جنب و جوش خواهد بود. علاوه بر سواحل گرم، کشور ترکیه دارای بسیاری از اماکن تفریحی در فصل زمستان نیز می‌باشد و بنابراین می‌توان گفت که گردشگران در چهار فصل سال می‌توانند از ترکیه دیدن کنند.

ترکیه از لحاظ تاریخی دارای قدمت دیرینه‌ای بوده و بنابراین دارای خرابه‌های باستانی، روستاهای تاریخی و اماکن تاریخی بسیاری مانند قلعه‌ی وان، می‌باشد. با این وجود، ترکیه به عنوان نمونه‌ی واضحی از تقابل‌ فرهنگ‌های شرق و غرب و همچنین سنتی و مدرن در نظر گرفته می‌شود. ترکیه عضو ناتو می‌باشد و طی ده سال گذشته به عنوان نماینده‌ی افتخاری در اتحادیه‌ی اروپا نیز شرکت می‌کند. علاوه بر این، طبق تغییرات اساسی در اقتصاد و امور بازرگانی کشور ترکیه، امروزه این کشور به عنوان کشوری کاملا پیشرفته در نظر گرفته شده و جنبه‌های زندگی مدرن در سرتاسر کشور ترکیه به چشم می‌خورد. با این وجود ترک‌ها هم‌چنان به سنن و فرهنگ ترکی پابند بوده و در زندگی روزمره‌ی آنان علاوه بر نشانه‌های زندگی مدرن، انواع سنت‌ها و عرف‌های مرسوم ترکی نیز قابل مشاهده است.

ترکیه با قرارگیری در جنوب شرقی اروپا و شمال غربی آسیا به پل بین دو قاره مشهور است. به دلیل همین موقعیت خاص، 2 همسایه اروپایی و 6 همسایه آسیایی دارد و از سه جهت شمال، جنوب و غرب با دریای سیاه، مدیترانه، اژه و مرمره احاطه شده است. از نظر زمانی ترکیه حدود 1.5 ساعت عقب‌تر از تهران است.

سفر به ترکیه

هزینه سفر به ترکیه چقدر است؟

ازآنجایی ‌که ترکیه یکی از کشورهای همسایه‌ی ما است و با این کشور مرز مشترک داریم، انتخاب‌های مختلفی برای سفر به این کشور پیش روی ماست. اولین راهی که برای مسافرت به ذهنمان می‌رسد، مسافرت با هواپیماست. هزینه‌ی بلیت هواپیمای رفت و برگشت برای استانبول قبل از کرونا با توجه به زمان مسافرت از یک میلیون تومان تا پنج میلیون تومان متغیر بود. این هزینه تقریباً برای بلیت هواپیمای آنتالیا هم صادق بود.

دومین روش سفر به ترکیه، استفاده از تور است که بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند با تور به ترکیه سفر کنند. عموماً شرکت‌های مسافربری بلیت‌های هواپیما و همچنین هتل‌های مختلفی را در ترکیه از قبل برای مدت بلند، مثلاً برای یک سال خریداری می‌کنند. درنهایت هزینه سفر به ترکیه برای مسافران بسیار ارزان‌تر خواهد بود. در بیشتر موارد مشاهده شده است که قیمت تور با تمام امکانات حتی از قیمت بلیت هواپیما ارزان‌تر است.

قیمت تور ترکیه در فصول مختلف سال نوسان زیادی دارد و دلیل آن تفاوت در میزان تقاضای مشتریان است. برای مثال در فصول سرد سال که استفاده از آب دریا و ورزش‌های آبی در این شهر ممکن نیست، قیمت تورهای آنتالیا بسیار پایین است و حتی می‌توانید با پرداخت یک و نیم میلیون تومان به آنتالیا سفر کنید. تور استانبول هم که محبوب‌ترین تور این کشور است قیمت‌های بعضاً خیلی بالایی دارد. البته تور بعضی از شهرهای توریست پذیر ترکیه دارای قیمت ثابتی است؛ مثلاً شهر وان که در نزدیکی مرز ایران قرار دارد، در اکثر فصول سال دارای قیمت تور ثابتی است و شما می‌توانید با پرداخت حدود شش صد هزار تومان تا یک‌میلیون تومان از شهر تبریز به این شهر سفر کنید و در آنجا 3روز اقامت داشته باشید. شهر وان به ‌تازگی به مرکز خرید ایرانیان تبدیل شده است و چون در این شهر نمایندگی بیشتر برندهای وسایل خانگی و پوشاک قرار دارند، ایرانیانی که فقط قصد خرید از این کشور را دارند به این شهر سفر می‌کنند. معمولاً در فصول مختلف سال (مثلاً اول پاییز و بهمن‌ماه) تخفیفات باور نکردنی شامل اجناس این شهر می‌شود و ایرانیان بسیاری روانه‌ی مسافرت به این شهر می‌شوند.

سفر به ترکیه با قطار

راه دیگری هم که برخی ممکن است به آن علاقمند باشند استفاده از قطار است. قطار تهران استانبول با سفری 48ساعته شما را از تهران به استانبول خواهد رساند. این قطار از شهرهای زنجان، تبریز و شهر وان در ترکیه عبور می کند.

پرداخت عوارض خروج از کشور برای ترکیه

برای خروج از کشور باید عوارض خروج پرداخت کنید. حالا اینکه می خواهید به ترکیه یا هر کشور دیگری سفر کنید مهم نیست. هزینه عوارضی که مسافر باید پرداخت کند به زمینی یا هوایی بودن نوع سفر او بستگی دارد. اگر تصمیم گرفته اید به صورت هوایی به کشور ترکیه مسافرت کنید، باید هزینه 75 هزار تومان را بابت عوارض خروج از کشور پرداخت نمایید. اگر هم دوست دارید مسیر زمینی را برای گشت و گذار انتخاب کنید، باید هزینه 25 هزار تومان بابت عوارض خروج از کشور کنار بگذارید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، ثبت شدن کد ملی بر روی فیش عوارض خروج از کشور است. اگر مسیر زمینی را برای مسافرت خود انتخاب کرده اید، باید بدانید که مرزهای سرو و رازی هزینه متفاوتی از شما خواهند گرفت. برای مرز رازی باید سه هزار تومان و برای مرز سرو باید 4 هزار تومان هزینه پرداخت کنید.

ارز خارجی : زمانی که می خواهید به کشور دیگری سفر کنید، باید ارز هم همراه خود داشته باشید. اگر با ریال سفر کنید، بدون شک با مشکلات متعددی رو به رو خواهید شد. برای سفر به ترکیه بهتر است دلار کافی بخرید و با خود به همراه داشته باشید. ارز مسافرتی برای خروج هوایی برای هر مسافر، سیصد دلار خواهد بود. با این حال اگر بخواهید زمینی سفر کنید، چنین ارزی به شما تعلق نمی گیرد.

سفر به ترکیه

مدارک لازم برای سفر به ترکیه

غیر از گواهی تست منفی کرونا، اولین مدرک مهم برای سفر به ترکیه پاسپورت است. اگر پاسپورت ندارید هرچه زودتر برای دریافت آن اقدام کنید. هزینه‌ی دریافت پاسپورت حدود صد و هشتاد هزار تومان است. ویزا است ولی با توجه به توافقاتی که بین ایران و ترکیه انجام شده است، برای مسافرت به ترکیه شما نیاز به دریافت ویزا ندارید. البته در اینجا منظور ما پاسپورت ایرانی است. خوب است بدانید با توجه به قوانین جدید ترکیه شما می‌توانید با خرید ملک در ترکیه، پاسپورت ترکیه را به دست آورید و به شهروند رسمی این کشور تبدیل شوید. به شرط اینکه خانه شما حداقل 250هزار دلار قیمت داشته باشد و این مبلغ را به صورت نقد پرداخت کرده باشید. البته شما می‌توانید با مبالغ کمتر و در حدود 30هزار دلار هم در ترکیه خانه بخرید ولی فقط حق اقامت موقت ترکیه را به شما خواهند داد و اقامت دائم و پاسپورت این کشور به شما تعلق نخواهد گرفت.